مقالات آموزشی

کارتریج چیست وآشنایی با انواع کارتریج وقطعات آن

کارتریج چیست؟کارتریج به مواد مصرفی پرینتر گفته میشودکه با جوهر(در پرینترهای جوهر افشان) یا پودر تونر (در پرینترهای لیزری) رنگی را که قرار است بر روی کاغذ چاپ شود درون محفظه ای قراردارد که به آن کارتریج میگویند.

دانستن اینکه کارتریج در چاپگر شما چگونه کار می کند فوق العاده مهم است. جوهر و تونر دو نوع کارتریج چاپگر هستند که کاملاً متفاوتند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر می خواهید در مورد کارتریج های چاپگر خود بیشتر بدانید یا به دنبال خرید چاپگر جدید هستید ، این مقاله را بخوانید تا هرانچه را که باید بدانید. متخصص جوهر و تونر دفتر کار خود شوید!

اصل اولیه در کار کردن یک پرینتر لیزری الکتریسیته ساکن می باشد

تفاوت بین کارتریج جوهری و کارتریج لیزری چیست؟

به طور خلاصه ، کارتریج های جوهر حاوی مایع هستند و توسط چاپگرهای جوهر افشان و کارتریج های تونر دارای پودر استفاده می شوند و توسط چاپگرهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرند.

هم چنین این مقاله رانیز بخوانید :مشخصات کارتریج جوهرافشان فابریک

جوهر داخل یک کارتریج جوهرافشان بسته به نوع کارتریج شما می تواند مبتنی بر رنگ یا رنگدانه باشد. بیشتر چاپگرهای جوهر افشان موجود در بازار به طور سنتی از جوهرهای مبتنی بر رنگ استفاده می کنند. اما  کارتریج های مرکب مبتنی بر رنگدانه ها مقرون به صرفه تر هستند و از توانایی آنها در تولید پرینت و چاپ واقعی و عکس های رنگی می توانید لذت ببرید

چاپگرهای جوهرافشان نظیر چاپگر l350اپسون به جای استفاده کارتریج جوهرافشان ،مخزنی به نام تانک دارند که می توانید رنگ جوهری را درون این مخزن ها بریزید بسیار مقرون به صرفه می باشد

جوهرهای مبتنی بر رنگ ضد آب نیستند و ممکن است مستعد لکه گیری باشند ، زیرا بسیاری از چاپ ها پس از 25 سال محو می شوند. جوهر مبتنی بر رنگدانه نسبت به جوهر مبتنی بر رنگ ، لطافت و خشک شدن سریع تری دارد. به دلیل توانایی چاپ تصاویر و متن با کیفیت بایگانی ، توسط عکاسان و طراحان گرافیک ارزشمند است. جوهر رنگدانه همچنین بهتر از جوهر مبتنی بر رنگ در برابر آب و نور ماورا بنفش مقاومت می کند و تا 200 سال در برابر محو شدن مقاومت می کند.


تونر یک ماده خشک پودری است که مانند کارتریج های جوهر لک نمی زند ، اما در صورت عدم استفاده نادرست از آن کثیف می شود. چاپگرهای لیزری تک رنگ فقط با کارتریج تونر مشکی چاپ می کنند. پرینترهای لیزری رنگی از چهار کارتریج تونر مشکی ، آبی ، سرخابی و زرد جداگانه برای تولید چاپ استفاده می کنند.

یونیت درام یکی دیگر از اصطلاحات بسیار مهمی است که شما باید با آن آشنا باشید ، زیرا بدون آن ، نمی توانید چاپ کنید! درام با کارتریج تونر کار می کند تا پودر تونر را به کاغذ متصل کند.

در واقع بعضی از کمپانی های کارتریج خود را به دو صورت تولید می کنند کارتریج هایی که یونیت دارم توکار دارند که البته عمر طولانی تر هم دارند و کارتریج هایی که برای کیفیت بالاتر یونیت درام جدا دارند که باید ان را بخرید و به کارتریج تونر خود وصل کنید در زیر توضیح مختصری در این رابطه داده ایم:

توضیح مختصری در مورد تفاوت بین یونیت درام و کارتریج تونر به شما میدهیم  .چرا بعضی از کمپانی های تولید کننده پرینتر، کارتریج های خود را بصورت دو قسمت یونیت درام و کارتریج تونر، تولید می کنند؟

برای مثال دستگاه های پرینتر Brother، اکثر مواقع کارتریجی دارند که شامل دو قسمت است و بدون داشتن یکی از آنها، دستگاه کار نمی کند. البته فقط کمپانی Brother از این تکنولوژی استفاده نمی کند و غول های ماشین های اداری دیگر همچون HP و Samsung نیز این تکنولوژی را بکار می برند.


کارتریج لیزری چیست؟

کارتریج تونر، منبع نگهدارنده پودر تونر است. این قسمت کارتریج، پس از اتمام پودر تونر آن، می تواند دوباره شارژ شود و یا اینکه دوباره خریداری شود که به صرفه نیست. از نشانه های اتمام تونر، کمرنگ شدن چاپ می باشد.

آشنایی با قطعات کارتریج لیزری و ایرادات هرقطعه

یونیت درام چیست؟

یونیت درام به زبان ساده، کار انتقال پودر تونر به روی کاغذ را انجام می دهد. بعد از اینکه تونر به این یونیت درام منتقل شد، قطعه ای بنام درام، تونرهای مرتب شده برای چاپ را به کاغذ منتقل کرده تا توسط فشار و حرارت، روی کاغذ ذوب شوند.

دستگاه های پرینتر Brother، برای کیفیت تولید و چاپ، سنسور تشخیص اتوماتیک خرابی یونیت درام را تعبیه کرده اند که دو حالت برای کاربر پیش می آید:

  1. خریداری یونیت درام جدید
  2. سرویس و تعویض درام

از چه پرینتر و کارتریجی استفاده کنیم؟

حال این سوال بزرگ وجود دارد که کدام چاپگر برای شما مناسب است؟ همه چیز به نیاز چاپ شما خلاصه می شود!

مزایا و معایب چاپگر جوهر افشان

بسیاری از خانواده ها ، عکاسان و دفاتر کوچک خانه چاپگرهای جوهر افشان را ترجیح می دهند. هر دستگاه جوهر افشان متن ، تصاویر رنگی و عکس را چاپ می کند. پرینترهای جوهر افشان های  چند کاره که دارای قابلیت های فکس ، اسکن و کپی نیز هستند بسایر محبوب هستند. اگر می خواهید به صورت منظم در حجم کم چاپ کنید یا به عکس های با کیفیت نیاز دارید ، انتخاب خوبی است. اما اگر مواظب نباشید ، ممکن است خرید کارتریج گران شود . بعضی از چاپگرها فقط به دو کارتریج جوهریعنی رنگ  ، سیاه و سه رنگ نیاز دارند. دسته های سه رنگ ، چاپ های رنگی شما را کنترل می کند ، اما نکته منفی این است که اگر یک رنگ مقدار کمی جوهر داشته باشد برای داشتن یک عکس با کیفیت رنگ بالا باید ان کارتریج را که شاید 30 درصد جوهر دارد را تعویض نید و این مقرون به صرفه نیست. . بیشتر چاپگرها به کارتریج سیاه ، فیروزه ای ، سرخابی و زرد نیاز دارند ، اما برخی از چاپگرهای عکس ممکن است به کارتریج های اضافی مانند سرخابی روشن یا سرخابی روشن نیاز داشته باشند.

اما در حال حاضر شرکت اپسون مدل هایی مانند l350 را به بازرا معرفی کرده است که به جای کارتریج از مخزن تونر برخوردار هستند و بسیار مقرون به صرفه است اما در هرصورت اگر ازان استفاده مداوم نکنید خشک می شوند

مزایا و معایب چاپگر لیزری

مصرف کنندگانی که نیاز به چاپ زیاد دارند ، احتمالاً مایل به تهیه چاپگر لیزری هستند. این چاپگرها برای مشاغل کوچک و متوسط ​​که مدارک سنگین و چاپ های رنگی متن زیادی چاپ می کنند ، مناسب ترین است. اگرچه به نظر می رسد این فناوری هر ساله در حال پیشرفت است ،

این نکته را بدانید که چاپ عکس در چاپگر لیزری توصیه نمی شود. به دلیل خاصیت پودری بودن کارتریج تونر در چاپگر لیزری، عکس ها نمی توانند کیفیتی مانند چاپگر جوهر افشان باشد و در نهایت عکسها با کیفیت به نظر نمی رسند. ما نمی گوییم که نمی توان عکس ها را با لیزر چاپ کرد ، اما اگر عکاس باشید ، از نتایج راضی نیستید. توصیه می کنیم اگر فقط به چاپ سیاه نیاز دارید یک چاپگر لیزری تک رنگ خریداری کنید. چاپگرهای لیزری رنگی برای کسانی که نیاز به اضافه کردن کمی رنگ به اسناد روزمره دارند ، مناسب است . چاپگرهای چند منظوره لیزری مشابه آنچه در گذشته ذکر شد ، قابلیت چاپ ، اسکن ، کپی و نمابر را فراهم می کنند. عملاً هر چاپگر این روزها از طریق Wi-Fi نیز آماده است ، به این معنی که می توانید از طریق لپ تاپ ، تبلت یا تلفن هوشمند خود بی سیم چاپ کنید.

کدام کارتریج چاپگر برای من مناسب است؟

تصمیم گیری درباره ویژگی ها و گزینه های چاپی که در چاپگر به دنبال آن هستید فقط بخشی از داستان است. هزینه کارتریج های چاپگر فاکتور بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و خریداران  اغلب نادیده می گیرند. هیچ شکی نیست  که کارتریج ها می توانند گران باشند. قیمت کارتریج ، اندازه کارتریج و تعداد صفحاتی که از یک کارتریج دریافت می کنید به شدت در مدل های چاپگر متفاوت است و بسته به بازده هزینه کارتریج های شما ،متغیر خواهد بود

حتما این مقالات  را بخوانید تا بتوانید کارتریج مناسب خود را پییدا کنید در بازار امروز کارتریج های لیزری متفاوتی عرضه می شوند که گاها به دلیل عدم استاندارهای لازم به چاگر شما خسارت وارد می کنند و در ایران حداقل قابلیت پیگری ندارد و شما می مانید و هزینه سنگین تعمییرات.

مشخصات کارتریج جوهرافشان فابریک

تشخیص و شناسایی کارتریج لیزری اصلی و اورجینال

بهترین کارتریج ایرانی

شارژ کارتریج لیزری

خریداران  اغلب تحت تأثیر پر فروش یک چاپگر آن را خریداری می کنند بدون اینکه از قیمت کارتریج نحوه چاپ و تعداد چاپ ان اطلاعی داشته باشند پس لطفا تحقیقات لازم را در مورد کارتریج انجام دهید

. قبل از خرید ، هزینه های کارکرد عمر چاپگر را ترسیم کرده و مطمئن شوید که این هزینه ها مطابق با نیاز چاپ و بودجه شما است.  ما به شما میگوییم قبل از خرید به چه نکاتی توجه کنید


هزینه کارتریج به چه عواملی بستگی دارد

بازده چاپ کارتریج

هر کارتریج بازده خاصی از صفحه یا تعداد تخمینی صفحاتی را که می توانید از کارتریج دریافت کنید ارائه می دهد. بازده صفحه برای هر سری کارتریج متفاوت است و براساس پوشش صفحه 5٪ است. به منظور پاسخگویی تولیدکنندگان به همان استانداردها ، هر کارتریج تحت مشخصات بازده صفحه بر اساس مشخصات ISO / IEC 24711 قرار می گیرد. این آزمون به تعیین میزان بازده صفحه کارتریج جوهر کمک می کند و راهی مطمئن برای مقایسه محصولات رقابتی به مشتریان می دهد.

اندازه کارتریج

کارتریج ها دارای اندازه های مختلفی هستند ، بنابراین قابل درک است که بازده صفحه آنها متفاوت است. کارتریج های پر بازده یا XL بسیار بیشتر از یک کارتریج استاندارد چاپ می کنند و به طور کلی برای مصرف کنندگان با نیاز به چاپ زیاد مقدار بهتری دارند. کارتریج های استاندارد دارای قیمت کمتری نسبت به کارتریج های پر بازده هستند و گزینه خوبی برای مصرف کننده هایی است که گاه به گاه چاپ می کنند. برخی از چاپگرها کارتریج هایی با بازده بالا را نیز ارائه می دهند ، البته باید ببینید آیا این گزینه کارتریج برای چاپگر شما مناسب است یا خیر.

برای مثال کارتریج جوهرافشان 63 اچ پی :

HP 63 – کارتریج جوهر استاندارد که  190 صفحه را چاپ می کند.

HP 63XL – این نسخه بزرگتر است (با بازدهی بالا) 480 صفحه چاپ می کند.

هزینه هر صفحه

هزینه هر صفحه ، ارزش ریالی است که شما برای چاپ سند در هر صفحه هزینه خواهید کرد. برای تعیین هزینه هر صفحه برای یک چاپگر خاص ، عملکرد کارتریج چاپگر را بررسی کنید. کارتریج هایی که بازده صفحه بالاتری دارند به طور کلی در طولانی مدت کارآیی بیشتری دارند.


راه هایی برای صرفه جویی در هزینه های چاپ حتی بیشتر

کارتریج های طرح  و کارتریج لیزری ایرانی با کیفیت نیز ی تواند در صرفه جویی هزینه ها بسیار موثر باشد اما این کارتریج های طرح باید حتما استاندارد باشند وگرنه چاپگر  شما را نابود می کند. انتخاب یک کارتریج با کیفیت باعث کاهش قابل توجه هزینه صفحه شما می شود و از همه مهمتر ، بهترین تضمین برای طول عمرچاپگر است.

نکته مهم به هیچ عنوان کارتریج های جوهرافشان طرح را نخرید این کارتریج های شاید در وهله اول مقرون به صرفه باشند ولی به هیچ عنوان کیفیتی ندارد برای چاپگر جوهراشان خود حتما کارتریج اصلی بخرید  حتما این مقاله را بخوانید

مشخصات کارتریج جوهرافشان فابریک


برای تفکیک سریع تفاوت های اساسی بین جوهر و تونر ، اینفوگرافیک پرچابا را بررسی کنید!

اگر در مورد کارتریج های چاپگر سوالی دارید یا به دنبال پیشنهاداتی برای خرید چاپگر هستید ،با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما به شما کمک کنید.

کارتریج چیست وآشنایی با انواع کارتریج چاپگر

دیدگاهتان را بنویسید