مقالات آموزشی

مشکلات اسکنرhp و نحوه رفع آن

مشکلات اسکنرhp

دلایل مختلفی برای مشکلات اسکنر hp وجود دارد .رفع ایردات اسکنر علی الخصوص در ادارجات بسیار حائز اهمیت است چرا که امروزه اغلب کارها به صورت انلاین و  به وسیله اسکنر باید انجام شود  پس دانشتن ایرادات و نحوه رفع ان برای پیشبرد کار بسیار مهم است در این مقاله به مشکلات رایج اسکنر ها و نحوه رفع ان پاسخ می دهیم

در این مقاله به این سوالات پاسخ داده ایم:

1-چگونه اسکنر جدید خود را راه‌اندازی کنم؟

2-پس از نصب اسکنر چگونه می توان ابزار تنظیمات پیشرفته آنرا یافت؟

3-اسکنر را به کامپیوتر متصل کردم و و درایور را نصب کردم اما اسکنر کار نمی کند.

4-علت شنیدن صداهای شدید از دستگاه اسکنر در زمان ارسال فرمان اسکن چیست؟

5-چرا اسکنر کار نمی کند؟

6-چرا با وجود اینکه dpi را افزایش می دهم کیفیت عکس بالاتر نمی رود؟

7-چگونه بهترین فرمت برای پرینت عکس و اسکن تصاویر و مدارک انتخاب کنیم ؟

8-چرا بعضی مواقع اسکن سفید می شود؟

9-دلیل سیاه گرفتن اسکنرچیست؟

مشکلات اسکنر اچ پی

مشکلات اسکنر اچ پی


1- چگونه اسکنر خود را راه اندازی کنیم:

جهت راه اندازی اسکنر ابتدا می بایست از روی CD که همراه با اسکنر به خریدار داده میشود، درایور و برنامه های جانبی آن را نصب نمود و در ادامه و از طریق درگاه USB، اسکنر را به کامپیوتر وصل کرد. بهترین روش برای این کار استفاده از درگاه ‌های USB پشت کامپیوتر است.

  • ابتدا اسکنر را از کامپیوتر جدا کنید.
  • درایور نصب شده قبلی را از روی سیستم حذف کنید.
  • کامپیوتر خود را Restart نموده سپس از روی CD درایور اسکنر را نصب کنید.
  • پس از اتمام مراحل نصب برنامه، اسکنر را به کامپیوتر وصل نمایید.

در صورتی که تمامی مراحل فوق انجام شده اما اسکنر همچنان کار نمی کند، می بایست مراحل زیر را دنبال کنید:

از طریق My Computer به مسیر  C:Program Files رفته پوشه SCANNER U را پاک نمایید و مجدداً مراحل نصب را دنبال نمایید.


2-پس از نصب اسکنر چگونه می توان ابزار تنظیمات پیشرفته آنرا یافت؟

این تنظیمات از طریق نصب برنامه presto page manager قابل دستیابی است.این یک برنامه فوق حرفه ای برای اسکن اسناد می باشد ازجمله قابلیت های این نرم افزار شبکه کردن اسکنر نیز می باشد که در ادارجات و شرکت ها بسیار کاربرد دارد هم چنین می تواندی به صورت مستقیم فایل نهایی را به صورت pdf در اوردید که کار رابسیار اسان نموده است.


3-اسکنر را به کامپیوتر متصل کردم و و درایور را نصب کردم اما اسکنر کار نمی کند.

باید توجه داشته باشید که باید درایور پیش از اتصال اسکنر به کامپیوتر نصب گردد. در صورت بروز این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا اسکنر را از دستگاه جدا کنید.
  • درایور نصب شده مربوط به اسکنر را از روی کامپیوتر پاک کنید.
  • کامپیوتر را restart کنید و سپس درایور را مجددا نصب کنید.
  • پس از اتمام مراحل فوق، اسکنر را به کامپیوتر خود متصل کنید.

4-علت شنیدن صداهای شدید از دستگاه اسکنر

قفل لامپی که برای حفاظت از لامپ اسکنرها نصب می شود، قبل از آغاز به کار اسکنر باید آزاد گردد. در صورت عدم رعایت این نکته، ممکن است دستگاه آسیب ببیند. پیش از آزاد کردن قفل اسکنر، باید دستگاه بر روی سطحی صاف قرار گیرد. این قفل در دستگاه های HR در زیر دستگاه و در اسکنرهای سری vivid در زیر درب آن است.


5-چرا اسکنر کار نمی کند؟

شاید یک از سوالات رایج در رابطه با مشکلات اسکنر hp همین باشد .اسکنر نیز همانند سایر دستگاه ها و ماشینهای اداری، ممکن است معیوب شود. در صورت بروز مشکل، ابتدا باید از سلامت سخت افزاری اسکنر خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. ابتدا کابل USB اسکنر را چک کنید. اکثر مشکلات اسکنر مربوط به کابل اسکنر است که ممکن است از جای خود خارج شده باشد و یا نیاز به تعویض داشته باشد.
  2. ایراد در لامپ اسکنر و یا لنز آن، مشکل دیگری است که ممکن است برای اسکنر اتفاق بیفتد. جهت اطمینان از عملکرد صحیح این قسمت ها، چک کردن اسکنر توسط کارشناس و متخصص تعمیرات اسکنر توصیه می شود. (کارشناسان ما می توانند راهنمای شما باشند).
  3. در صورتی که اسکنر شما از نظر سخت افزاری سالم بود، اقدام به نصب مجدد درایور اسکنر نمایید.

6-چرا با وجود اینکه dpi را افزایش می دهم کیفیت عکس بالاتر نمی رود؟

تغییر dpi در کیفیت تصویر اسکن شده تاثیری ندارد و فقط تعداد نقاط در هر اینچ مربع را افزایش می دهد.

باید دقت داشت در موقع اسکن از مقدایری که با تقسیم اعداد صحیح بدست می آیند استفاده کرد، بنابراین در یک اسکنر DPI 300، باید فقط ۳۰۰ یا ۱۵۰ یا ۱۰۰ یا ۷۵ یا ۶۰ یا ۵۰ نقطه در اینچ به جای ارزش های کسری عجیب و غریب مانند ۸۰ یا ۱۲۰ نقطه در اینچ استفاده نمود. این اعداد با انتخاب یک اسکنر قوی تر ۶۰۰ دی پی آی بالاتر می رود  (مانند ۶۰۰، ۳۰۰، ۲۰۰، ۱۵۰، ۱۲۰، ۱۰۰، ۷۵، ۶۰، ۵۰ و یا ۴۰ نقطه در اینچ.

رزولوشین را باید نسبت به کاری که می خواهید اسکن کنید تنظیم کنید، به طور مثال بارها دیده شده که برخی افراد برای اسکن صفحات کاغذی معمولی رزولشین را روی ۱۲۰۰ یا بالاتر قرار میدهند، این کار آن ها باعث می شود که علاوه بر نمایش بافت های کاغذ، فایل خروجی نیز به شدت حجیم و گاها غیرقابل استفاده در سیستم های معمولی باشد.


7-چگونه بهترین فرمت برای پرینت عکس و اسکن تصاویر و مدارک انتخاب کنیم ؟

در این مقاله در مورد فرمتهای مختلف تصاویر و اینکه برای پرینت گرفتن چه فرمتهایی مناسب هستند و اینکه برای اسکن کردن با کیفیت مناسب چه مراحلی را باید انجام دهید بیشتر توضیح دهیم.

این مقاله را ببینید: اشتراک گذاری پرینتر در یک شبکه

فرمت عکس TIFF

اگر می خواهید عکسی را در ورد استفاده کنید یکی از فرمتهای متداول TIFF است که در Illustrator،InDesign و سایربرنامه های ویرایش عکسها  نیز قابل اجرا است.تصاویر با این فرمت می توانند دارای چندین لایه مثل RGB و CMYK باشند و یا کانالهای spot-color داشته باشند.این تصاویر معمولا دارای کیفیت بالایی هستند و از این فرمت برای عکاسی استفاده می شود. معمولا هنگام گرفتن عکس با دوربینهای دیجیتال و یا اسکن کردن با فرمت TIFF مواجه می شوید.

از این فرمت می توانید برای پرینت گرفتن تصاویر و طراحی ها با کیفیت بالا استفاده کنید.هم چنین در اسکن مدارک،عکس و کارهای هنری استفاده از آن این اطمینان را به شما می دهد که با بالاترین کیفیت اسکن را انجام دهید.

فرمت عکس JPEG

از فرمت JPEG برای تصاویر و یا کارهای هنری آنلاین استفاده می شود زیرا این فرمت انعطاف پذیری بالایی برای ویرایش و فشرده سازی دارد که آنرا به فرمتی ایده آل برای تصاویر موجود در وب میکند.هم چنین برای پرینت گرفتن فایلها با رزولوشن بالا اما فشرده این فرمت می تواند مفید باشد.

هر بار که عکس را باز میکنید و تعییری در آن ایجاد میکنید و دوباره با فرمت JPEG آنرا دخیره میکنید، دارید عکس را دوباره فشرده میکنید و اگر عکس دارای کیفیت پایین باشد بعد از این مراحل ممکن است خیلی از جزییات آن آسیب ببیند و دیگر قابل استفاده نباشد.بنابراین بهتر است تصاویری که با این فرمت دارید را به صورت TIFF و یا PSD ذخیره کنید تا از فشرده سازی و خراب شدن های بعدی تصویر جلوگیری کرده باشید.تصاویر با فرمت JPEG نیز برای استفاده در وب مناسب هستند.

 فرمت PDF

پی دی اف ها برای نمایش تصاویر بدون توجه به سیستم عامل،دستگاه و برنامه استفاده می شوند و معمولا فایلهایی هستند که پرینترها به سادگی می توانند آنها را پرینت کنند.هر دو برنامه فتوشاپ و Illustrator  می توانند به صورت مستقیم تصاویر را در این فرمت ذخیره کنند.بنابراین با استفاده از این فایلها می توانید به راحتی پرینت بگیرید.در زمانی که بخواهید مدرکی را در وب نشان دهید نیز استفاده از این فرمت پیشنهاد می شود.

عکسهای فتوشاپ با فرمت EPS

این فرمت به عنوان فرمت اولیه تصاویر وکتور استفاده می شود و به طور معمول شامل یا المان طراحی شده هستند که در طراحی های بزرگتر استفاده میشوند.اگر نیاز به فرستادن لوگو به شخص و یا پرینت گرفتن آنها را دارید می توانید از این فرمت استفاده کنید و این لوگوها با رزولوشن مناسب پرینت خواهند شد.

فرمت GIF

Graphics Interchange Format )GIF) نیز فقط برای وب سایتها مناسب است زیرا که رزولوشن کمی دارند و رنگهای ایندکس شده آنها به ۲۵۶ رنگ محدود شده است.JPEG یا  (Joint Photographic Experts Group) ممکن است برخی اطلاعات را برای ایجاد فایل دیجیتال کوچکتر حذف کند.یکی از ضعفهای این فرمت خساراتی است که در حین ساخت این فایلها ممکن است رخ دهد.مثلا عکسی دارای یک رزولوشن مشخص باشد و فشرده ساز JPEG باعث افت کیفیت آن می شود مخصوصا در مناطق مستطیلی و دارای جزییات.

فرمت فتوشاپ PSD

PSD لایه هایی از عکس است که در عکسهای ایجاد شده در فتوشاپ از این فرمت استفاده می شود. این فرمت میتواند به سادگی خروجی هایی با فرمت های دیگر تهیه کرد.برای روتوش عکسها و یا ویرایش کارهای هنری از فرمت PSD می توان استفاده کرد و یا برای انیمیشن یا ویدیو ها. اما به یاد داشته باشید که این فرمت برای پرینت گرفتن مناست نیست و بسیاری از پرینترها این فرمت را قبول نمی کنند.


8-چرا بعضی مواقع اسکن سفید می شود؟

ممکن است اسکنر خاموش باشد و یا کابل اسکنر به درستی متصل نباشد.

این مقاله را ببینید: راه های شناسایی و شناخت کارتریج اورجینال و اصلی


9-دلیل سیاه گرفتن اسکنرچیست؟

این یکی ازرایج ترین  مشکلات اسکنر hp است.بیشتر اوقات، دلیل سیاه گرفتن اسکنر به خاطر کثیفی و یا نشستن گرد و غبار روی دستگاه است.  کثیفی شیشه اسکنر می‌تواند بر میزان کیفیت تصاویر نیز تاثیر بگذارد، همچنین کثیفی و گرد و غبار می‌توانند بر روی اسناد و متون اسکن شده لک بیاندازند.

برای تمیز کردن دستگاه اسکنر ابتدا آن را از برق کشیده و سپس صفحه شیشه‌ای را با پارچه‌ای نیمه مرطوب تمیز کنید. صفحه را به خوبی خشک کرده و نگذارید لکه‌ای روی آن باقی بماند. بعد از تمیز کردن دستگاه نوک انگشت خود را روی محفظه شیشه‌ای بکشید تا اگر اقلام ریز و درشت کثیفی را روی آن حس کردید به سرعت آن را تمیز کنید. این دلایل می‌تواند به مشکل خط انداختن اسکنر نیز مربوط باشد.

این مقاله را ببینید: شارژکارتریج لیزری

دیدگاهتان را بنویسید