مقالات آموزشی

خطوط سیاه در چاپ

4 علت و نحوه رفع خطوط سیاه در چاپ

خطوط سیاه در چاپ در چاپ دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی آن و نحوه رفع آن پرداخته ایم

اگر هنگام چاپ، چاپگر شما خطوط سیاه روی صفحه باقی می‌گذارد، یا رگه‌های کثیف/مناطق خالی در سراسر صفحه باقی می‌ماند، مطمئناً می‌توانیم کمک کنیم! اگر زمان شما رو به اتمام است یا کار مهمی برای انجام دادن دارید، این مشکل می تواند بسیار خسته کننده باشد، اما یکی از رایج ترین مشکلات چاپگر است که بسیاری از مردم با آن مواجه می شوند.

خطوط سیاه در صفحه - 4 علت و نحوه رفع آنها

خبر خوب این است که این مشکل قابل حل است! ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه. تصویر بالا نمونه ای از خطوط سیاه چاپ شده در صفحه را نشان می دهد. اگر این اتفاق با چاپگر Brother، Canon، HP، Lexmark، Oki یا زیراکس شما می افتد و به دنبال راه حلی هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

چه چیزی باعث خطوط سیاه یا لکه شدن صفحه چاپگر می شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که چاپگر شما ممکن است باعث ایجاد خطوط سیاه یا لکه در صفحه هنگام چاپ شود و ما قصد داریم هر یک را به نوبه خود در فرآیند حذف بررسی کنیم تا به شما در رفع مشکل کمک کنیم.

در اینجا برخی از مشکلات مختلف چاپگر و نمونه هایی از ظاهر آنها آورده شده است:

خطوط یا خطوط عمودی سیاه در دو طرف صفحه، گاهی اوقات در وسط. مناطق چاپی از دست رفته (یا همیشه در یک مکان یا نه). لک در صفحه (یا همیشه در یک مکان یا نه). خطوط افقی در سراسر صفحه.

خطوط سیاه در صفحه - 4 علت و نحوه رفع آنها

خطوط افقی یا مفقود در چاپ:

خطوط سیاه در صفحه - 4 علت و نحوه رفع آنها

در اینجا دلیل این اتفاق و نحوه رفع لک یا خطوط چاپی شما آمده است.

ابتدا، یک فرآیند تمیز کردن چاپگر را اجرا کنید تا ببینید آیا این یک رفع سریع است یا خیر، تعجب خواهید کرد که چند بار کار می کند. اگر موارد زیر را امتحان نکرد:

خطوط مشکی عمودی یا ردیابی هر دو طرف صفحه.

علت: در داخل چاپگر، کاغذ توسط غلتک های لاستیکی حرکت می کند و در چاپگرهای لیزری یک تکه فیلم مانند یک تسمه نقاله است (به نام تسمه انتقال). این زمانی اتفاق می‌افتد که غلتک‌ها یا تسمه انتقال داخل چاپگر کثیف می‌شوند یا با کثیفی، جوهر یا پودر تونر اضافی پوشانده می‌شوند، و با حرکت کاغذ از طریق چاپگر، “ردهای” روی صفحه باقی می‌مانند.

این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که آهنگ‌های صفحه در هر دو انتهای آن قرار دارند. اگر آهنگ ها در سراسر صفحه یا حتی در وسط قرار دارند، ممکن است به دلیل علائم یا آسیب به تسمه انتقال باشد.

همچنین، اگر لکه‌ای از خاک یا تونر قدیمی به غلتک یا تسمه انتقال چسبیده باشد، در حین عبور یک خط روی کاغذ لکه می‌کند.

راه حل: مراحل زیر به رفع این مشکل کمک می کند:

یک پارچه بدون پرز، دستکش لاستیکی (تا تونر روی دستتان نرود)، مقداری ایزوپروپیل الکل، و یک برس رنگ نرم تهیه کنید و غلتک های لاستیکی را که به راحتی به آن دسترسی دارید، به آرامی تمیز کنید.

با یک جاروبرقی، ذرات سست تونر را خارج کنید. با یک پارچه بدون پرز، تسمه انتقال را به آرامی پاک کنید (همه چاپگرها یک تسمه ندارند). اگر همه چیز شکست خورد، ممکن است لازم باشد غلتک انتقال/تسمه انتقال را تعویض کنید.

هشدار: مطمئن شوید که دستکش بپوشید و فیلم تسمه انتقال را با انگشتان یا هوور لمس نکنید، ممکن است اثری از خود بر جای بگذارید که باعث مشکلات چاپی اضافی شود.

به یاد داشته باشید که مراقب باشید و اگر اصلاً مطمئن نیستید، یک تکنسین چاپگر را پیدا کنید که در تمیز کردن چاپگر با تجربه باشد.

برای شارژ کارتریج لیزری با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید

مناطق چاپی از دست رفته 

علت: چند دلیل احتمالی برای این وجود دارد، بنابراین ممکن است لازم باشد هر کدام را در یک فرآیند حذف بررسی کنید تا بفهمید چه اتفاقی می‌افتد، اما در بیشتر موارد، مشکل ناشی از درام است. چاپگر لیزری به وسیله پرتو لیزری کار می کند که تصویر چیزی را که چاپ می کنید روی یک استوانه فلزی سبز رنگ به نام واحد درام یا رسانای نوری «طرح» می کند. سپس درام هنگام عبور تونر را روی کاغذ می چرخاند.

درام یک بخش تعمیر و نگهداری قابل تعویض چاپگر است و می تواند در کارتریج تونر تعبیه شود یا از تونر واقع در بالا یا زیر آن جدا شود.

اگر درام به هر طریقی با اثر انگشت یا کثیفی روی آن آسیب ببیند، می‌تواند باعث شود که بخش‌هایی از چاپ از بین برود زیرا کثیفی مانع از چرخاندن تصویر شما به صفحه می‌شود.

همچنین می تواند ناشی از یک آینه آسیب دیده یا کثیف باشد که پرتو لیزر را منعکس می کند یا می تواند توسط یک واحد فیوزر آسیب دیده ایجاد شود.

فیوزر یک قطعه تعمیر و نگهداری قابل تعویض در چاپگر است که تونر را ذوب می کند تا روی صفحه بماند. همچنین فشار وارد می کند، بنابراین اگر بخشی از آن آسیب دیده باشد، می تواند مانع از ماندن تونر روی صفحه شود.

راه حل:

متأسفانه، این قطعات تعمیر و نگهداری را نمی توان به راحتی تمیز کرد، اما مراحل زیر ممکن است به رفع این مشکل کمک کند:

اگر تونر یدکی جدیدی دارید، آن را تعویض کنید، ممکن است معیوب باشد یا تمام شود. واحد درام را تعویض کنید – این مشکل در اکثر مواقع برطرف می شود. واحد فیوزر را تعویض کنید.

هشدار: هرگز سیلندر فلزی سبز رنگ (واحد درام) را لمس نکنید

یک بار دیگر، به یاد داشته باشید که مراقب باشید و اگر مطمئن نیستید، کمک بگیرید.

بهترین کارتریج ایرانی را بشناسید

لک در صفحه (یا همیشه در یک مکان یا نه)

علت:

اگر لکه‌هایی را در سراسر صفحه خود مشاهده کردید و آنها همیشه در یک مکان هستند، معمولاً نشان‌دهنده آسیب‌هایی به درام یا غلتک‌ها است (برای تعریف درام به مشکل 2 بالا مراجعه کنید). همچنین می تواند به طور بالقوه یک غلتک باشد.

اتفاقی که می افتد این است که درام یا غلطک ها ممکن است اثر انگشت یا کثیفی داشته باشند که در حین عبور تونر به فیوزر روی صفحه لکه دار می شود. معمولاً توسط غلتک ها ایجاد می شود.

اگر علامت‌ها همیشه در مکان‌های مختلف باشند، به احتمال زیاد درام است.

راه حل:

به داخل چاپگر نگاهی بیندازید و ببینید آیا می توانید هر گونه کثیفی را روی درام یا هر غلتکی که ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد، تشخیص دهید. مراحل زیر را به نوبت دنبال کنید و قبل از مرحله بعدی یک چاپ دیگر انجام دهید تا مشکل برطرف شود.

غلتک ها را تمیز کنید اگر تونر یدکی جدیدی دارید، آن را تعویض کنید، ممکن است معیوب باشد یا تمام شود.

واحد درام را تعویض کنید.

واحد فیوزر را تعویض کنید.

مراقب باشید و دوباره اگر مطمئن نیستید، کمک بگیرید و دستکش‌هایتان را فراموش نکنید تا تونر روی دست‌هایتان نریزد.

خطوط چاپگر در چاپ جوهرافشان وجود ندارد

چاپگرهای جوهر افشان (که از جوهر مایع استفاده می کنند)، کاملاً متفاوت از پرینترهای لیزری (که از تونر پودری استفاده می کنند) کار می کنند، اما همچنان مشکلات مشابهی داریم. بنابراین اگر هنگام چاپ با جوهر خطوط افقی دارید، معمولاً به دلیل مسدود یا گرفتگی سر چاپ ایجاد می شود.

شما می توانید توضیح کامل و نحوه رفع آن را در مقاله ما، “چرا چاپگر من خطوط چاپ می کند” بیابید. خطوط در پایین یا در سراسر چاپ در چاپگر لیزری وجود ندارد اگر در حین استفاده از چاپگر لیزری خطوطی در پایین صفحه ندارید، معمولاً به یک درام یا فیوزر آسیب دیده مربوط می شود. می توانید توضیحات کامل و نحوه رفع آن را در صفحه ما بیابید.

نحوه تعمیر خطوط چاپ پرینتر لیزری امیدواریم، هر یک از راه حل های ذکر شده در انواع مختلف مشکلات چاپ بالا، ناامیدی شما را برطرف کرده باشد، اما اگر هیچ یک از مراحل بالا جواب نداد، ممکن است مشکل بسیار جدی تری برای چاپگر شما باشد و ممکن است وقت آن باشد که فکر کنید. در مورد یک جدید!

برای دریافت خدمات در تخصصی ترین مرکز تعمیر پرینتر وشارژ کارتریج کافیست با ما تماس بگیرید  02188322120   خط ویژه 02188341919

دیدگاهتان را بنویسید