مقالات آموزشی

علت سیاه اسکن کردن اسکنر

علت سیاه اسکن کردن اسکنر و راه کار های رفع آن

در این مقاله به این سوالات پاسخ داده ایم:

  • چرا اسکنر کار نمیکنه ؟
  • علت سیاه اسکن کردن اسکنر
  • دلایل خرابی اسکنر
  • چرا اسکنر خط می‌اندازد ؟
  • چرا اسکنر نصب نمی‌شود؟

چرا اسکنر کار نمیکند ؟

اسکنر دستگاهی است در زیرمجموعه ماشین‌های اداری که از آن برای ذخیره کردن اسناد و مدارک کاغذی به‌صورت دیجیتالی در کامپیوتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. باگذشت زمان اسناد کاغذی کیفیت خود را از دست می‌دهند و دیگر قابل‌استفاده نیستند. به همین منظور اسکنر طراحی و تولید شد تا این نگرانی برطرف شود. اسکنرهای خانگی نیز برای ذخیره و چاپ کردن عکس‌ها و مدارک شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های مطرح دنیا نظیر Canon و HP و Kodak درزمینه‌ی ساخت دستگاه اسکنر پیشرو هستند. برای آشنایی بیشتر با اسکنرها می‌توانید به مقاله انواع اسکنر رجوع کنید.

اسکنرها در ادارات و مشاغل تجاری بسیار پرکاربرد هستند. گاهی اوقات به دلیل استفاده نادرست از اسکنر و هم‌چنین آشنا نبودن با نحوه کار آن، مشکلاتی در کارکرد درست اسکنر به وجود می‌آید که می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد.

 بیشتر بخوانید:  رفع مشکل کار نکردن اسکنر کانن


دلایل خرابی اسکنر

می‌تواند عوامل مختلفی نظیر کثیف بودن هد دستگاه و یا آینه‌های آن و هم‌چنین سنسورهای اسکنر باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره علت سیاه اسکن کردن اسکنر  بدانیم .

برای دانلود درایور اسکنر کانن کلیک کنید


علت سیاه اسکن کردن اسکنر 

می‌تواند به خاطر کثیفی و نشستن گردوغبار بر روی سنسورها و یا شیشه اسکنر باشد. برای رفع این مشکل بهتر است که هرچند وقت یک‌بار با یک دستمال تمیز و نم‌دار اقدام به پاک کردن شیشه‌های اسکنر و آینه‌های آن نمایید.

یک‌بار با درب باز و بار دیگر با درب بسته اقدام به اسکن نمایید، چرخ‌دنده‌های اسکنر را چک نمایید و از درست‌کار کردن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بررسی کنید که آیا لامپ‌های اسکنر به‌درستی کار می‌کنند و درنهایت از تمیز بودن و نداشتن لکه بر روی شیشه‌های اسکنر مطمئن شوید. البته اسکنرها یا به‌صورت دستگاهی جداگانه روانه بازار می‌شوند و یا به‌صورت قسمتی از یک پرینتر چندکاره در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

این مقاله را بخوانید : رفع مشکل کار نکردن اسکنر در ویندوز10

چرا اسکنر خط می‌اندازد

خرید کارتریج لیزری از مرجع تخصصی انواع کارتریج در تهران 02188322120


چرا اسکنر خط می‌اندازد ؟

برخی اوقات مشاهده می‌شود که اسکنر سند اسکن شده را اسکن می‌کند اما وجود خط‌هایی در سند اسکن شده ایجاد مزاحمت می‌کند.

برای رفع مشکل خط انداختن اسکنر درب محفظه اسکنر را که محل قرارگیری اسناد است را باز کنید و نگاهی به شیشه‌های آن کنید وجود ذرات ریز گردوغبار می‌تواند عامل اصلی این ایراد باشد.

توجه داشته باشید که استفاده از سند کاغذی نامرغوب و بی‌کیفیت باعث آسیب دیدن شیشه‌ها و آینه‌های اسکنر می‌شود.

تا حد امکان از کاغذهای مرغوب و باکیفیت در محفظه اسکنر استفاده نمایید، هم‌چنین هنگام اسکن گرفتن از قرارگیری صحیح کاغذ در محفظه اطمینان حاصل نمایید.
در هنگام عیب‌یابی اسکنر ممکن است با تمیزکاری و استفاده درست از آن مشکل برطرف نشود. برای این منظور باید سراغ مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اسکنر بروید.

تمام اتصالات اسکنر را چک کنید. گاهی اوقات وجود اتصالی در کابل USB که اسکنر را به کامپیوتر و یا پرینتر وصل می‌کند، باعث اخلال در کار اسکن می‌شود.

چشمک زدن لامپ اسکنر خبر از خرابی قطعات داخل اسکنر می‌دهد. تمام اتصالات به اسکنر را جدا کنید، اسکنر و کامپیوتر را یک‌بار خاموش و روشن نمایید، چنانچه هنوز هم لامپ اسکنر چشمک میزند بهتر است که با یک مرکز مجاز تعمیر اسکنر تماس بگیرید چراکه باز کردن لامپ و لنز اسکنر نیاز به تخصص و مهارت دارد.

برای  خرید کارتریج ایرانی پردیس از مرجع نخصصی و تولید کننده اصلی کارتریج کلیک کنید


چرا اسکنر نصب نمی‌شود؟

قبل از آن‌که اسکنر را روشن نمایید و آن را به کامپیوتر وصل کنید برای اسکن گرفتن، ابتدا باید درایورهای اسکنر را بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید. وجود هرگونه مشکل نرم‌افزاری در حین نصب اسکنر، می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات در هنگام اسکن گرفتن شود.

از قرار دادن فضای کافی در کامپیوتر خود برای نصب و راه‌اندازی اسکنر غافل نشوید. چنانچه اسکنر در کامپیوتر شناسایی نشد، درایورها یک‌بار حذف و دوباره نصب کنید. کابل و اتصالات دستگاه مخصوصاً سیم برق را چک کنید. چنانچه قبلاً از اسکنر استفاده کرده‌اید، از آپدیت بودن درایورهای آن مطمئن شوید.

این مقاله را نیز ببینید : دانلود درایور اسکنر اچ پی


برای شارژ کارتریج لیزری و دیدن قیمت شارژ کارتریج لیزری کلیک کنید
02188322120

2 دیدگاه در “علت سیاه اسکن کردن اسکنر

  1. خدایار احمدزاده گفت:

    اسکنر کانن مدل DR-9080Cهنگام اسکن تصویر کامل سیاه می باشد تمام سنسورها را تمیز کردم ولی به نتیجه مطلوب و مقبول نرسیدم کما فی سابق اسکن ها تاریک و نهایتا با بالا بردن رزلیشن گاهی ذره ای تصویر پیدا میشود سپاسگزارم از راهنماییتون

  2. parchaba گفت:

    با سلام و احترام اگر نیاز به تعمییرات دارید با شماره 02188322120 تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید