مقالات آموزشی

آخرین نسخه اندروید چیست؟

آخرین نسخه اندروید چیست؟

سیستم عامل اندروید گسترده ترین سیستم عامل دستگاه های تلفن همراه در جهان است. همیشه یک نسخه جدید از Android در گوشه و کنار وجود دارد، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که آخرین نسخه را اجرا نکنید. آخرین نسخه رو دارید؟ ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه بررسی کنید چه نسخه‌ای از Android دارید، آخرین نسخه چه چیزی ارائه می‌دهد، چگونه به‌روزرسانی کنید، و چه چیزی برای Android در آینده است.


آخرین نسخه اندروید چیست؟

آخرین نسخه اندروید اندروید 12 است

در زمان نوشتن، آخرین نسخه سیستم عامل اندروید 12 است که در 4 اکتبر 2021 منتشر شد.

البته، مگر اینکه از یک دستگاه اندرویدی «استوک» استفاده کنید، ممکن است برای مدتی طولانی به اندروید 12 دسترسی نداشته باشید. این به این دلیل است که هر سازنده دستگاه تمایل به توسعه و قرار دادن “پوست” سفارشی خود را در بالای Android دارد. به عنوان مثال، گوشی های سامسونگ گلکسی دارای رابط کاربری One UI، شیائومی دارای رابط کاربری MIUI، وان پلاس دارای OxygenOS و … هستند که باعث تاخیر می شود.


آخرین نسخه اندروید چیست؟

ویژگی های کلیدی اندروید 12

مانند همه نسخه های اصلی اندروید، اندروید 12 دارای چندین ویژگی کلیدی است که شما را متقاعد می کند که نسخه اندرویدی را که می شناسید و دوست دارید به روز کنید یا به آن پایبند باشید.


آخرین نسخه اندروید چیست؟

اندروید 12 یکی از اصلاحات اساسی در سیستم عامل است. رابط گرافیکی تغییر چهره بزرگی را دریافت کرده است. رنگ های سیستم می توانند به طور خودکار بر اساس کاغذ دیواری شما تنظیم شوند. ویجت ها ظاهر جدیدی دارند، انیمیشن ها و حرکات مدرن شده اند. همه چیز در صفحه اصلی ظاهری شیک تر و عالی تر به نظر می رسد.


آخرین نسخه اندروید چیست؟

عناصر روی صفحه نمایش فاصله بیشتری دارند و اندروید 12 از صفحه نمایش با وضوح بالای گوشی های مدرن بهره می برد. همچنین می‌توانید اسکرین‌شات‌هایی بگیرید که فراتر از محدودیت‌های واقعی صفحه‌نمایش هستند، مانند کل یک صفحه وب در حالی که با استفاده از ویژگی اسکرین‌شات قابل پیمایش در آن پیمایش می‌کنید.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه در اندروید 12 مربوط به قابلیت دسترسی است. یک ذره بین پنجره جدید، یک حالت کم نور اضافی برای کسانی که به نور حساسیت دارند یا می خواهند در تاریکی مرور کنند وجود دارد.


آخرین نسخه اندروید چیست؟
آخرین نسخه اندروید چیست؟

بسته به نیازهای بینایی خود، می توانید متن پررنگ را نیز در کل تلفن انجام دهید و تغییرات رنگی در سیستم را انجام دهید، از جمله تغییر تلفن به مقیاس خاکستری.


آخرین نسخه اندروید چیست؟

ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی اندروید 12 را با آخرین نسخه iOS اپل مطابقت می‌دهد. هنگامی که میکروفون یا دوربین شما در حال ضبط است، نشانگرهای واضح جدیدی وجود دارد، و اگر نمی‌خواهید هیچ برنامه‌ای به آن‌ها دسترسی داشته باشد، می‌توانید دوربین و میکروفون خود را برای همیشه غیرفعال کنید. چه اتفاقی برای نام دسر افتاد؟

اگرچه اولین نسخه های اندروید نام رمز نداشتند، شاید به خاطر داشته باشید که برای مدت طولانی، هر نسخه اندروید با نام دسر شناخته می شد: کیک کوچک (اندروید 1.5) Donut (اندروید 1.6) Eclair (اندروید 2.0 – 2.1) Froyo (اندروید 2.2 – 2.2.3) نان زنجبیلی (اندروید 2.3 – 2.3.7) Honeycomb (اندروید 3.0 – 3.2.6) Ice Cream Sandwich (اندروید 4.0 – 4.0.4) Jelly Bean (اندروید 4.1-4.3.1) کیت کت (اندروید 4.4 – 4.4.4) Lollipop (اندروید 5.0 – 5.1.1) Marshmallow (اندروید 6.0 – 6.0.1) Nougat (اندروید 7.0 – 7.1.2) Oreo (اندروید 8.0 – 8.1) پای (اندروید 9.0)


آخرین نسخه اندروید چیست؟

با اندروید 10 (معروف به Quince Tart)، گوگل تصمیم گرفت که مانند iOS اپل به شماره نسخه‌ها روی بیاورد.

نام رمز دسر از بین نرفته است، اما آنها دیگر نام عمومی رسمی سیستم عامل نیستند. برای مثال، اسم رمز داخلی اندروید 11 «کیک مخملی قرمز» است. نام دسر اندروید 12 «مخروط برفی» است!

چگونه به آخرین نسخه اندروید آپدیت کنیم

اگر خیلی دوست دارید بروید و می خواهید به آخرین نسخه اندروید ارتقا دهید، چند راه برای انجام این کار وجود دارد. موردی که به کمترین تلاش نیاز دارد فقط منتظر می ماند تا اعلانی مبنی بر آماده بودن تلفن شما برای به روز رسانی سیستم دریافت کنید. سپس می‌توانید به‌سادگی به‌روزرسانی را برنامه‌ریزی کنید یا فوراً آن را ادامه دهید و به‌روزرسانی را از طریق Wi-Fi دانلود کنید. اگر می‌خواهید بررسی کنید که آیا به‌روزرسانی به‌صورت دستی در دسترس است، «تنظیمات» را باز کرده و به‌روزرسانی نرم‌افزار را انتخاب کنید.



آخرین نسخه اندروید چیست؟

در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید، ممکن است مجبور شوید به تنظیمات > سیستم > به‌روزرسانی سیستم یا «درباره این دستگاه» یا چیزی مشابه بروید.

چرا نمی توانم به آخرین نسخه اندروید آپدیت کنم؟

ممکن است از دیدن تاریخ انتشار رسمی نسخه جدید اندروید هیجان زده شده باشید، اما به نظر می رسد پیشنهاد ارتقا به آن در دسترس نیست. همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر سازندگان گوشی های اندرویدی قبل از عرضه آن بر روی گوشی های خود، زمان صرف سفارشی سازی اندروید می کنند. این ممکن است چند ماه طول بکشد، بنابراین ممکن است مجبور شوید منتظر آن ویژگی‌های جدید باشید.

سپس دوباره، شرکت‌هایی مانند سامسونگ یا شیائومی ویژگی‌هایی را به نسخه سفارشی اندروید خود اضافه می‌کنند که در نسخه اندروید موجود نیست یا فقط در نسخه‌های بعدی عرضه خواهد شد. به عنوان مثال، ویژگی ضبط صفحه نمایش تنها به اندروید 11 اضافه شده است، اما گوشی های گلکسی سامسونگ (در میان سایرین) سال ها قبل از انتشار اندروید 11 این ویژگی را داشتند.


آخرین نسخه اندروید چیست؟

اگر گوشی شما بیش از دو سال قدیمی است، ممکن است هرگز گزینه به روز رسانی گوشی خود را دریافت نکنید.

تلفن‌های اندرویدی چرخه پشتیبانی بسیار کوتاهی در مقایسه با آیفون‌ها دارند، و ممکن است متوجه شوید که در سرما از آن‌ها کنار گذاشته شده‌اید، زیرا آنها توجه خود را به گوشی‌های جدید معطوف می‌کنند.

این در حال تغییر است. برای مثال، سامسونگ متعهد شده است که حداقل چهار نسخه اندروید را برای محدوده گوشی گلکسی S22 خود به‌روزرسانی کند. اگر یک دستگاه اندرویدی استوک مانند Google Pixel 6 یا سایر تلفن‌های Pixel دارید، می‌توانید به محض اینکه نسخه جدید آندروید افت کرد، آن را به‌روزرسانی کنید. با این حال، ممکن است اندروید از مدل‌های قدیمی‌تر پشتیبانی نکند، زیرا نمی‌توانند عملکرد جدید را مدیریت کنند.

اگر به‌روزرسانی نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نمی‌توانید (یا نمی‌خواهید) به نسخه جدیدتر Android به‌روزرسانی کنید، می‌توانید مانند همیشه از تلفن خود استفاده کنید. برای چند سال هنوز باید به‌روزرسانی‌های امنیتی و رفع باگ‌ها را دریافت کنید. با این حال، ممکن است متوجه شوید که برنامه‌های اندروید از فروشگاه Google Play در نهایت پشتیبانی از نسخه اندروید شما را کاهش می‌دهند و به مرور زمان تلفن شما را کمتر کاربردی می‌کند.

اندروید 13 چه زمانی در دسترس است؟

 


آخرین نسخه اندروید چیست؟

در حالی که گوگل تاریخ انتشار قطعی اندروید 13 “تیرامیسو” را اعلام نکرده است، انتظارات کلی این است که در اواخر سه ماهه سوم یا اوایل سه ماهه چهارم سال 2022 یک انتشار پایدار داشته باشد. رویداد بعدی Google I/O احتمالا تاریخ قطعی را ارائه خواهد کرد. به جز دستگاه‌های اندرویدی استوک، کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که اندروید 13 را در سال 2023 دریافت کنند.

پیش نمایش نسخه های آینده اندروید

اگر نمی‌خواهید برای تجربه نسخه بعدی اندروید منتظر بمانید، می‌توانید پیش‌نمایش‌های ساخته شده برای توسعه‌دهندگان را امتحان کنید. اگر دستگاه Google Pixel دارید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای توسعه‌دهنده، یک ساخت پیش‌نمایش توسعه‌دهنده را روی تلفن خود نصب کنید. با این حال، ما به کسی توصیه نمی کنیم که این کار را در دستگاه اصلی خود انجام دهد.

همچنین می‌توانید یک بیلد پیش‌نمایش را از سایت توسعه‌دهنده Google بگیرید و آن را در یک شبیه‌ساز اندروید اجرا کنید تا مزه آنچه را که در راه است ببینید.

دریافت نسخه های جدید اندروید در دستگاه های پشتیبانی نشده

اگر سازنده گوشی شما آپدیت های اندروید را برای دستگاه شما کنار گذاشته است، همیشه می توانید یک کاستوم رام روی گوشی خود نصب کنید. این به معنای پاک کردن تصویر سیستم کارخانه و جایگزینی آن با تصویر ساخته شده توسط شخص ثالث است.


آخرین نسخه اندروید چیست؟

این یک راه عالی برای به روز رسانی گوشی یا تبلتی است که دیگر به روز رسانی دریافت نمی کند اما ممکن است سخت افزار مناسبی برای اجرای نسخه های جدید اندروید داشته باشد.

با این حال، ممکن است با برخی نکات منفی مانند از دست دادن ویژگی های خاص سازنده آن دستگاه مواجه شوید. به عنوان مثال، اگر یک تلفن تاشو فانتزی دارید، بعید است که رام سفارشی که برای آن گوشی در نظر گرفته نشده است، از عملکردهای تاشو پشتیبانی کند. فلش کردن گوشی با کاستوم رام برای افراد ضعیف نیست، اما اگر مراحل روت کردن دستگاه، نصب نرم افزار کاستوم ریکاوری و در نهایت فلش کاستوم رام را دنبال کنید، باید از آن عبور کنید.

من می خواهم به نسخه قدیمی اندروید برگردم

دریافت آخرین نسخه اندروید عالی است، اما گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که چیزهای قبلی را ترجیح می دهید یا شاید باگ های قابل توجهی در گوشی شما وجود داشته باشد که تا زمانی که وصله ای نیامد نمی توانید با آنها زندگی کنید. امکان بازگشت به نسخه قبلی اندروید وجود دارد، اما از روش های رسمی استفاده نمی شود. درعوض، راهنمای ما را در مورد تنزل به نسخه قدیمی اندروید بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید