مقالات آموزشی

علت نصفه اسکن کردن اسکنر و راهکار آن

علت نصفه اسکن کردن اسکنر و راهکار آن

اسکنر یکی از پرکاربردترین مسائلی است که افراد در طول روز از آن استفاده می­کنند. به همین سبب کیفیت درست یک اسکنر می­تواند دغدغه مهم افراد باشد. به دلیل استفاده زیاد از اسکنر در روز، خرابی و یا نصفه اسکن کردن اسکنر مسئله مهمی است که باید هرچه سریع­تر برای رفع این مشکلات اقدام کنیم.در ادامه همراه ما باشید تا علت نصفه اسکن کردن اسکنر و راهکار آن بررسی کنیم .

اسکنر چگونه کار می­کند؟

اسکنر دستگاهی است که عکس­ ها، نوشته ­ها، اسناد و مدارک چاپی را به صورت فایل الکترونیکی در می ­آورد که می­توان آن فایل را به همان شکل در رایانه ­ها و موبایل ­ها ذخیره و استفاده کرد. اسکنرها انواع مختلفی دارند، برخی از این­ ها از نظر کارکرد متفاوت هستند و برخی دیگر از لحاظ ابعاد تفاوت دارند.

روش کار اسکنر بدین گونه است که کاغذ مورد نظری را که می­خواهید اسکن کنید روی صفحه شیشه­ای اسکنر قرار می­دهید و سپس درب آن را می­بندید. برخی از اسکنرهای مسطح به گونه­ ای طراحی شده­اند که امکان حذف پوشش بالایی برای قرار دادن مدارک و اسناد بزرگ همانند کتاب وجود داشته باشد.

برای روشن کردن کاغذ یا سند از لامپ­ های LED استفاده می­ شود. مجموع ه­ای چون آینه، لنز، فیلتر و آرایه­های CCD با یکدیگر ادغام بشوند یک هد اسکنر را تشکیل می­دهند. این هد اسکنر با یک تسمه­ ای که به موتور پله ­ای متصل است، در زیر سند به آهستگی حرکت می­کند و به دلیل داشتن نوار تثبیت کننده، عدم لرزش به هنگام اسکن کردن اطمینان دارد و پس از پیشروی هنگامی که هد اسکنر اطمینان حاصل کرد که به انتهای دستگاه رسیده است دوباره به نقطه اول خود بازمی­گردد.

تصویر سند مورد نظر از طریق 3 آینه بر روی لنز منتقل می­شود و در نهایت به حسگرهای CCD خواهد رسید. در برخی از دستگاه­ های اسکنر از روش سه مرحله ­ای استفاده شده و با اعمال فیلتر رنگ خاصی در بین لنز و CCD روی تصویر، دستگاه هر سه فیلتر را ادغام می­کند و در نهایت تصویری را ارائه می­دهد.

علت نصفه اسکن کردن اسکنر و راهکار آن

عوامل مختلفی می­تواند عامل خرابی و کار نکردن اسکنر باشد. گاه اسکنر­ها کار نمی­کنند، نصب نمی­شوند و یا سیاه اسکن می کنند. ما در این مقاله می­خواهیم بدانیم علت نصفه اسکن کردن اسکنر چیست و روش تنظیم و درست کردن آن چیست؟

عواملی هستند که می­توانند روند اسکن کردن را مختل کنند. با شناسایی آن­ ها می­توان از ایجاد اخلال جلوگیری کرد. این عوامل عبارتند از:

  • کابل­ های دستگاه از جمله کابل ­های برق و USB کامل و درست نصب نشده باشد؛
  • درایورهای فرمان دهنده به اسکنر خراب و یا منقضی شده باشند؛
  • شیشه اسکنر تمیز نباشد و یا مخدوش شده باشد؛
  • تنظیمات دستگاه اشتباه نصب شده باشد و یا اشتباه انتخاب شده باشند؛
  • نرم‌افزار نصب شده با دستگاه استفاده شده هماهنگ و سازگار نباشد؛
  • گاهی فایل­ های ویندوز کار نمی­کند و اسکنر به همین دلیل کار نمی­کند؛

1. خرابی کابل های دستگاه اسکنر

گاهی امکان دارد مشکل اصلی از اتصال کابل­ ها باشد و یا کابل­ های موجود دچار ایراداتی باشند که نتوانند به خوبی به دستگاه نصب شوند. پس بهتر است از سلامت کابل­ های خود و اتصال درست آن­ ها به دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

2. مشکلات نرم افزاری اسکنر

در بیشتر اوقات ایراد کار نکردن درست یک اسکنر به مشکلات نرم افزاری آن ­ها ارتباط دارد. به طور مثال نرم‌افزار نصب شده بر روی دستگاه با مدل و نوع اسکنر شما هماهنگ نبوده و نمی ­تواند اتصال کامل با دستگاه رایانه شما برقرار کند. پس بهتر است از مدل اسکنر خود و ارتباط آن با نرم‌افزار نیز اطمینان حاصل نمایید.

برخی اوقات همه این مراحل را پشت سر می­گذارید اما باز هم این ایرادات برطرف نشده است، در این مرحله بهتر است از مشکلات نرم افزاری رایانه خود مطلع شوید. زیرا گاهی رایانه می­تواند به دلیل ایرادات ویندوز و یا درایورها با اسکنر مربوطه ارتباط برقرار نکند. پس باید از سلامت ویندوز و درایورهای آن و بخش نرم افزاری آن اطمینان حاصل نمایید.

3. ایراد داشتن شیشه ی اسکنر

 

به نظر می­رسد عامل مهم مشکل نصفه اسکن کردن اسکنر می­تواند از شیشه اسکنر باشد. این شیشه می­تواند کثیف یا مخدوش باشد که این عامل می­تواند فایل اسکن را سیاه و یا نصفه ارائه دهد. شما می­توانید ابتدا شیشه اسکنر را تمیز کنید، سعی کنید به آرامی این عمل را انجام دهید زیرا این شیشه ­ها بسیار نازک و شکننده هستند.

اگر شیشه کثیف و یا مخدوش نبود و یا مشکل شما برطرف نشد، بهتر است تمام گزینه ­های گفته شده را بررسی نمایید. اگر مشکل نرم افزاری نیز نبود و همچنان اسکنر شما نصفه اسکن می­کرد، مشکل از عوامل سخت افزاری اسکنر شما است.

4. خرابی هد اسکنر

شاید هد اسکنر آسیب دیده باشد، زیرا اگر هد اسکنر آسیبی دیده باشد، نمی­تواند تمام سند شما را تا انتها اسکن کرده و به صورت نصفه از سند عکس برداری می­کند. بهتر است برای انجام این کار به مراکز معتبر مراجعه کنید تا مشکل سخت افزاری اسکنر شما را برطرف سازند.


مقالات مرتبط:

مشکلات اسکنر

نحوه نصب و اتصال اسکنر به کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید