مقالات آموزشی

هر آنچه باید در مورد تونر چاپگر و جوهر بدانید!

هر آنچه باید در مورد تونر چاپگر و جوهر بدانید!

جوهر شاید یکی از قدیمی ترین اختراعات شناخته شده بشر باشد. روی دیوارهای غار استفاده شده است، روی پاپیروس نوشته شده است، کتاب مقدس گوتنبرگ را ممکن ساخته است و تمام اسناد، کتاب ها و کاغذهایی را که در حال حاضر روی میز شما نشسته اند چاپ کرده است.

البته تونر هم داره با این حال، برای بسیاری، تفاوت بین تونر و جوهر احتمالاً ناشناخته است. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد اینکه آنها چه هستند، نحوه رسیدن آنها از کارتریج به کاغذ و چگونگی به حداقل رساندن ضایعات و صرفه جویی در هزینه ها را بدانید.

 
هر آنچه باید در مورد تونر چاپگر و جوهر بدانید!

جوهر چاپگر چیست؟

برای شروع، جوهر چاپگر مایعی است که در چاپگرهای جوهرافشان استفاده می شود. جوهرهای اولیه با دوده کربن حاصل از آتش ساخته می شدند، در حالی که جوهرهای چینی مربوط به 256 سال قبل از میلاد از چسب ماهی یا جوهر ماهی مرکب ساخته می شدند. جوهر چاپگر رومیزی شما از مخلوطی از آب، رنگ یا رنگدانه و مواد شیمیایی ساخته شده است که روی صفحه اسپری می شود. (افزودنی ها به جوهر درخشندگی و مقاومت در برابر محو شدن می دهند و همچنین به چسبیدن آن به کاغذ کمک می کنند.)

ماده اصلی جوهر چاپگر معمولا روغن است. یا روغن بزرک، روغن سویا، یا روغن مبتنی بر نفت. کارتریج های جوهر افشان برای چاپگرها از سیستم CMYK استفاده می کنند: فیروزه ای، سرخابی، زرد و مشکی.

جوهرهای رنگی با رنگ ها و ترکیباتی مانند آبی طاووسی، زرد دریاچه ای، نارنجی دیاریلید و سبز فتالوسیانین ساخته می شوند. سایه با افزودن رنگدانه های سفید مانند دی اکسید تیتانیوم تنظیم می شود.

جوهرهای مبتنی بر رنگ مستعد لکه شدن و محو شدن هستند.


تونر چاپگر چیست؟

بر خلاف جوهر، تونر چاپگر یک پودر ریز است که معمولاً در چاپگرهای لیزری، دستگاه‌های فتوکپی و چاپگرهای چندکاره استفاده می‌شود.

هر برند چاپگر فرمولاسیون خاص خود را دارد، اما به طور کلی، تونر از پلاستیک ریز آسیاب شده، سیلیس و ترکیبات آلی مختلف مانند آهن، کروم و روی تشکیل شده است. استفاده از تونر منجر به کیفیت چاپ بهتر و چاپ بسیار سریعتر می شود و چاپگرهای مبتنی بر تونر را برای کاربردهای تجاری و تجاری با حجم بالا مناسب تر می کند.

به علاوه، کارتریج های تونر مانند کارتریج های جوهر خشک نمی شوند. اگرچه ممکن است در ابتدا اینطور به نظر نرسد، کارتریج های تونر در دراز مدت مقرون به صرفه تر از کارتریج های جوهر هستند.

رنگ های تونر چاپگر نیز از سیستم CMYK استفاده می کنند. هنگامی که رنگ های اصلی C، M یا Y ترکیب می شوند، چاپگرها می توانند طیف رنگی کامل را ایجاد کنند. مخلوط کردن هر سه رنگ مشکی ناقص یا خاکستری کامل می دهد.

توصیه می کنیم از چاپگرهایی که از کارتریج های تونر سه رنگ همه کاره استفاده می کنند خودداری کنید. وقتی فقط یک رنگ تمام می شود جوهر را هدر می دهید، اما باید کل کارتریج را تعویض کنید.

جوهر در یک چاپگر  چگونه کار می کند؟

در یک چاپگر جوهر افشان، کارتریج های چاپ از یک سری محفظه های کوچک تشکیل شده اند که هر کدام حاوی یک عنصر حرارتی است. جریان الکتریکی عنصر را گرم می کند که باعث حباب شدن جوهر در داخل محفظه می شود. افزایش فشار یک قطره جوهر را از محفظه مناسب بر روی کاغذ به حرکت در می آورد یا می پاشد. تونر به جای اسپری شدن روی یک صفحه، روی کاغذ آزاد می شود و با استفاده از گرما و بار الکترواستاتیک ذوب می شود.

در یک مدل پرینتر لیزری، یک پرتو لیزر در طول یک درام در داخل چاپگر به جلو و عقب اسکن می‌کند و باعث تحریک و ایجاد الگویی از الکتریسیته ساکن می‌شود. لیزر در هر جایی که پودر تونر باید اعمال شود، نواحی بار منفی ایجاد می کند. تونر دارای بار الکتریکی مثبت است، بنابراین می توان آن را به قسمت هایی از درام گیرنده نوری که دارای بار منفی هستند ذوب کرد. از آنجایی که پلاستیک در دمای بسیار پایین ذوب می شود، ترکیب گرما و فشار غلتک باعث می شود که به راحتی به آن بچسبد.

نکاتی برای کاهش ضایعات جوهر و تونر

 بارها و بارها شاهد خشک شدن کارتریج های جوهر به دلیل استفاده نادر هستیم. برای جلوگیری از خشک شدن و/یا گرفتگی کارتریج‌های جوهر، می‌توانید آزمایش‌های جوهر را انجام دهید. انتخاب حالت چاپ متفاوت نیز می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند.

چه یک چاپگر جوهرافشان یا لیزری، پنجره چاپی که روی صفحه رایانه شما ظاهر می شود چندین گزینه در دسترس دارد. به دنبال «پیش‌نویس»، «مقیاس خاکستری» یا گزینه‌های دیگری باشید که جوهر کمتری مصرف می‌کنند. بهترین چاپ را برای نسخه های نهایی و موارد ارائه شده در تنظیمات حرفه ای رزرو کنید. نیازی به هدر دادن جوهر در یک کپی داخلی که در یک فایل یا سطل زباله قرار می گیرد وجود ندارد.

به عنوان مثال، Times New Roman، Courier و Garamond از جوهر و تونر کمتری نسبت به Arial استفاده می کنند.

گزینه های بازیافت تونر و کارتریج جوهر

به طور شگفت انگیزی، تقریباً 375 میلیون کارتریج چاپگر هر سال در محل های دفن زباله قرار می گیرند و تجزیه آنها ممکن است تا 1000 سال طول بکشد. اما شما می توانید سهم خود را برای به حداقل رساندن این ضایعات غیر ضروری انجام دهید. هنگامی که کارتریج چاپگر شما خالی شد، آن را بازیافت کنید.

کارتریج های جوهر بازیافتی را می توان دوباره مانند نو ساخت. همه تولیدکنندگان اصلی چاپگرها برنامه‌های بازیافت کارتریج آسانی دارند که به شما امکان می‌دهد تا خالی‌های خود را بدون هیچ هزینه‌ای بازگردانید.

علاوه بر این، امکان تحویل جوهر «در زمان مقرر» وجود دارد، یا فقط زمانی که دستگاه گزارش می‌کند که در حال اتمام است. با این نوع خدمات، هرگز انبوهی از تونر استفاده نشده در کمد جایی ندارید.


برای دریافت خدمات تعمیر وسرویس پرینتر لیزری در تخصصی ترین مرکز تعمییرات پرینتر و شارژ کارتریج کافیست با ما تماس بگیرید  02188322120  تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای ارائه خدمات با شما تماس بگیرند


دیدگاهتان را بنویسید