مقالات آموزشی

رفع مشكل پودر ريزي كارتريج

رفع مشكل پودر ريزي كارتريج

از مشکلات متداولی که کاربران پرینترهای لیزری با آن مواجه هستند پودر ریزی کارتریج، افراد متخصص در این راستا، دلیل اصلی پودر ریزی کارتریج است که دارای دو مخزن به نام‌های اصلی و ضایعات است. در مخزن اصلی تونر نگهداری می‌شود که همزمان با خالی شدن آن مخزن ضایعات پر می‌شود. این روند به قدری دنبال می‌یابد که مخزن اصلی خالی اما مخزن ضایعات پر شده و شروع به پودر ریزی می‌کند. این رخ داد می‌تواند منجر به خراب شدن دستگاه و در نتیجه تعمیر پرینتر ختم شود، بنابراین خوب است که برای پیشگیری از چنین مشکلاتی شارژ کارتریج را به دست افراد مجرب و ماهر بسپارید.

 

مشكل پودر ريزي آنقدر متداول شده كه برخي از كاربران به اين نتيجه رسيده‌اند كه اگر كارتريج پرينتر ليزري را شارژ كني حتماً با پودر ريزي مواجه خواهي شد و اين مسئله غيرطبيعي و مشكل ساز نيست. اما واقعيت اين است كه در صورت شارژ كارتريج صحيح و اصولي و همچنين استفاده از تونر با كيفيت و مناسب براي كارتريج شما اين مشكل نبايد اتفاق بيفتد.

در این مقاله قصد داریم برای رفع مشكل پودر ريزي كارتريج راهکاری را ارائه دهیم. در ادامه همراه ما باشید .


1111

اگر هر بار در پرينتر را به دليل باز مي‌كنيد و داخل پرينتر شما كاملاً سياه شده و آثار پودر ريزي مشاهده مي‌كنيد اين مسئله طبيعي نيست و شايد سؤال به وجود بيايد مي‌توان از شارژ كارتريج استفاده كرد ولي با عواقب تونر ريزي مواجه نشد؟ جواب من بله هست و مي‌توانم با جديت بگويم كارتريج‌ بعد از بارها شارژ هم نبايد تونر ريزي (پودر ريزي ) پيدا كند.

دلايل نشت تونر يا پودر ريزي چيست ؟

۱- كارتريج ضربه خورده است ، از ارتفاع به زمين افتاده يا اصلاً كارتريج نو خريده‌ايد و داخل بسته‌بندي ضربه خورده كه اين مسئله خيلي بعيد به نظر مي‌رسد مگر در كارتريج‌هاي بي كيفيت چون بسته‌بندي اكثر كارتريج‌ها چه فابريك و چه كارتريج طرح درجه يك و دو داخل جعبه در يك ضربه‌گير بسيار قوي قرار گرفته‌اند اما كارتريج‌هايي هم در بازار موجود است كه در جعبه انگار داخل كيسه زباله قرار گرفته‌اند و احتمال دارد كارتريجي كه به اين شكل بسته‌بندي شده باشد از همان ابتدا هم ضربه خورده يا معيوب باشد.

۲- كاست كارتريج به دليل اينكه بارها كارتريج شارژ شده دفرمه شده و كنار مگنت تونر جمع شده و بيرون مي‌ريزد و حتي بعضي مواقع تكه‌ها تونر روي برگه‌ها چاپي به صورت لكه‌هاي سياه مي‌چسبد.

۳- داكتر بليد خاصيت خود را از دست داده است. داكتر بليد يك تيغه ظريف با روكش لاستيكي (سيليكوني) است كه مسئوليت آن كنترل حجم تونر روي مگنت مي‌باشد و در صورتي كه خوب عمل نكند اضافه تونر به جاي برگشتن در مخزن اصلي از كارتريج بيرون مي‌ريزد.

۴- مخزن ضايعات كارتريج پر شده و تونر برگشتي از كارتريج بيرون مي‌ريزد.

۵- وايپر بليد پاره شده يا سفت شده و تونر اضافي را از روي درام جمع نمي‌كند و بنابر اين كارتريج دچار تونر ريزي مي‌شود كه اكثراً در اين مواقع بيشتر از اين كه تونر بيرون بريزد به شكل كثيفي روي كاغذ پرينت شده مشخص مي‌شود.

۶- تونر نامناسب يا ناسازگار با كارتريج شما

راه حل ايراد تونر ريزي يا پودر ريزي چيست ؟

حالا راه حل چيست و چگونه مي‌توان مشكل تونر ريزي / پودر ريزي را رفع كرد ؟

۱- با توجه به بند عنوان قبلي اگر مشكل از نوع درجه ۱ باشد كارتريج يا به واسطه گارانتي تعويض مي‌شود و يا اگر بعداً كارتريج زمين افتاده و شكسته معمولاً كارتريج بايد تعويض شود و حتي تعمير كارتريج كمتر جوابگوست.

۲- در مورد دوم هم كارتريج شما عمر خود را كرده و توقع نداشته باشيد يك كارتريج تا صبح روز قيامت كار كند.

۳- اگر داكتر بليد مشكل پيدا كرده باشد مي‌توان با تعمير كارتريج و تعويض قطعه معيوب مشكل را برطرف كرد.

۴- مشكل از نوع ۴ با شارژ كارتريج و سرويس كامل برطرف مي‌شود.

۵- مشكل نوع ۵ هم با تعمير كارتريج و تعويض قطعه ” وايپر بليد ” برطرف خواهد شد.

۶- مشكل نوع ۶ هم همانطور كه پيداست از ناشي بودن شارژ كار حاصل شده و راه حل شارژ با تونر مناسب مي‌باشد.

مشكل جوهر ريزي در پرينترهاي جوهر افشان

مشكل جوهر ريزي در پرينترهاي جوهرافشان هم قدر مشابه مورد تونر ريزي ( پودر ريزي ) در پرينترهاي ليزري مي‌باشد با اين تفاوت كه از جوهر ريزي در پرينترهاي جوهرافشان كه از كارتريج شارژي استفاده مي‌كنند يا به شكل دستي تانك نصب كرده‌اند سخت‌تر مي‌توان جلوگيري كرد. يعني به عبارتي جوهر ريزي در پرينترهاي جوهر افشان طبيعي تر است تا تونر ريزي در پرينترهاي ليزري.

اما منظور اين نيست كه هر كارتريج جوهرافشان كه شارژ شد بايد شره كند و سرريز شود؛ اگر كارتريج جوهرافشان به اندازه پر شود و بعد از شارژ با كيت هواگيري مختصري هواگيري شود امكان نشت به مراتب پايين مي‌آيد، از طرفي بعد از شارژ كارتريج جوهرافشان بايد سوراخ‌هاي روي كارتريج را بپوشانيد چون بعد از شارژ نازل‌ها كمي گشاد مي‌شوند و در صورتي كه از بالا منافذ باز باشند قطعاً دچار جوهرريزي خواهيد شد.

از طرف ديگر بعضي از افراد معتقدند كارتريج جوهرافشان را نبايد شارژ كرد كه شخصاً با اين مسئله مخالفم چون قيمت كارتريج جوهري آنقدر بالاست كه به فرض اگر شما كارتريج پرينتر خود را شارژ كنيد و نشت جوهر باعث شود به تدريج پرينتر شما دچار مشكلات برد و … و … هم شود باز هم به صرف است تا اينكه هر بار كارتريج نو بخريد و خيلي مطمئن مي‌توانم بگويم اين حرفهاي شيك براي كاربران ايراني كاربردي ندارد مگر اينكه كاربر عزيز پرينتر اصلاً محدوديت مالي نداشته باشد كه قطعاً دنبال يه همچنين سؤال و جوابهايي هم نخواهد گشت و بلافاصله كارتريج را دور خواهد انداخت. (:

مشكل تونر ريزي / پودر ريزي بر طرف مي‌شود؟

به طور خلاصه مشكل تونر ريزي بايد برطرف شود و اين كار يا با شارژ و سرويس كارتريج ، يا تعمير كارتريج و نهايتاً تعويض كارتريج صورت مي‌گيرد. نسبت به مسئله تونر ريزي بي‌تفاوت نباشيد چون علاوه بر آلوده كردن پرينتر و محل كار شما به تدريج باعث خراب شدن كاغذكش ، كلاچ ها (سنولوئيدها) ، بردهاي الكترونيكي و …. مي‌شود و نهايتاً عمر مفيد پرينتر شما كاهش پيدا خواهد كرد.


برای دریافت خدمات تعمیر وسرویس پرینتر لیزری در تخصصی ترین مرکز تعمییرات پرینتر و شارژ کارتریج کافیست با ما تماس بگیرید  02188322120  تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای ارائه خدمات با شما تماس بگیرند.



هم چنین پیشنهاد می کنیم این مقالات را نیز مطالعه بفرمایید:

 

نحوه هواگیری کارتریج جوهر افشان

نحوه گذاشتن کارتریج

دیدگاهتان را بنویسید